Amen­dement Brede welvaart in Afwe­gings­kader Ombui­gingen


18 april 2024

“De gemeenteraad van Culemborg besluit;

1. Het afwegingskader voor Spoor 2 van de ombuigingsoperatie (GZDGCB1151839/1336984) vast te stellen.”

Te wijzigen in:

“De gemeenteraad van Culemborg besluit;

1. Het afwegingskader voor Spoor 2 van de ombuigingsoperatie (GZDGCB1151839/1336984) vast te stellen, waarbij de volgende tekst op p. 1 in Afwegingskader Spoor 2 van de ombuigingsoperatie – 1336984:

“De uitwerking van de ombuigingsmogelijkheden omvat in ieder geval:

1. Een beknopte toelichting: waar gaat deze ombuiging over? Wat doen we bij deze ombuiging anders, meer of niet meer?

2. Informatie over de opbrengst: wat levert de ombuiging op voor de meerjarenbegroting? Is dat effect incidenteel of structureel? En zijn er initiële investeringen nodig, transitiekosten of frictiekosten?

3. Informatie over de tijd: vanaf welk moment is de ombuiging te realiseren en het financiële effect in te boeken? En is er voorbereidingstijd nodig, bijvoorbeeld omdat er een overeenkomst aan ten grondslag ligt?

4. Informatie over de betrokken partijen: welke partijen zijn nodig om de ombuiging te kunnen realiseren?

5. Informatie over het maatschappelijk effect:

• Welk effect heeft de ombuiging op het voorzieningenniveau in Culemborg?

• Welk effect heeft de ombuiging op inwoners, bedrijven en instellingen?

6. Informatie over het effect op beleid en ambities: welk effect heeft de ombuiging op het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen? Raakt de ombuiging het DNA van Culemborg of de leidende principes?

7. Informatie over de haalbaarheid: zijn er risico’s, onzekerheden of randvoorwaarden voor de implementatie? Hoe complex is de ombuiging?

8. Informatie over het effect op de werkorganisatie.”

wordt aangevuld met:

“9. Informatie over het effect van de ombuiging gezien langs de drie dimensies van brede welvaart, te weten ‘hier en nu’, ‘later’ en ‘elders’. “

Toelichting

Brede welvaart betreft de kwaliteit van leven in het hier en nu en de mate waarin deze ten koste gaat van die van latere generaties of van die van mensen elders in de wereld, zoals geformuleerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek.[1] Er zijn drie dimensies:

Brede welvaart 'hier en’ nu betreft de persoonlijke kenmerken van mensen en de kwaliteit van de omgeving waarin zij leven.

Brede welvaart ‘later’ betreft de hulpbronnen die volgende generaties nodig hebben om eenzelfde niveau van welvaart te kunnen bereiken als de huidige generatie.

Brede welvaart ‘elders’ betreft de effecten van de keuzes binnen een regio op banen, inkomens, (niet-hernieuwbare) hulpbronnen en het milieu in andere regios en andere landen.

Brede welvaart gaat over alles wat het leven de moeite waard maakt. Brede welvaart is in principe niet normatief. Alle thema’s in de brede welvaart ‘hier en nu’, ‘later’ en ‘elders’ zijn gelijkwaardig. In het monitoren gaat het dan ook om balans. Het CBS meet alle thema’s binnen de brede welvaart en doet dat liefst met meerdere indicatoren per thema. Kleuren worden gebruikt om ontwikkelingen te signaleren. Het is niet gezegd dat alle indicatoren per se groei moeten vertonen. De kracht van brede welvaart is dat hiermee een evenwichtig oordeel over de staat en de ontwikkeling van de samenleving kan worden gegeven. Een oordeel is altijd normatief. Het wordt gevormd vanuit kernwaarden en daarmee samenhangende belangen. Iedere burger, ieder bedrijf en iedere overheid en politicus maakt eigen afwegingen. Die afwegingen gaan over afruilen. Het is nu eenmaal niet mogelijk om te voorzien in alle behoeften tegelijk en om alle belangen even goed te dienen. Er zijn grenzen aan tijd, geld en ruimte.

Naam en ondertekening

Myra van der Velde, PvdD

[1] https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/regionale-monitor-brede-welvaart


Status

Verworpen

Voor

PvdA

Tegen

CDA, CU, D66, GL, CvN, CB, VVD