Schrif­te­lijke vragen Stop­zetten bekend­ma­kingen op gemeen­te­pagina in het Kontakt


Samen ingediend met Culemborg van Nu

Indiendatum: 23 jan. 2024

Wij hebben kennisgenomen van het bericht Culemborgse Courant, waarin staat dat: “Officiële bekendmakingen van de gemeente Culemborg staan voortaan niet meer op de wekelijkse gemeentepagina in de Culemborgse Courant. Daaronder vallen onder meer de (omgevings)vergunningen, besluiten en meldingen. De gemeente maakt alle bekendmakingen officieel bekend op de landelijke website officielebekendmakingen.nl. Dat is de officiële bron. De krant was extra service.”[1]

1. Wat is hier de reden van, anders dan ‘de krant was extra service’? 2. Is dit uit financiële overwegingen? Graag een toelichting.

We hebben met Het Kontakt (Culemborgse Courant) een contract voor het publiceren van de wekelijkse gemeentepagina. Om te kunnen blijven voldoen aan het beschikbare budget, hebben we vanaf oktober 2023 maximaal 1 pagina om inhoudelijk te vullen met content. Het communicatiekanaal gemeentepagina willen wij gebruiken voor relevante (dienstverlenings)informatie, nieuws en belangrijke thema’s voor de lezer zoals duurzaamheid, woningbouw, verkeer en veiligheid. Het volledig publiceren van alle bekendmakingen zou ervoor zorgen dat er geen tot weinig ruimte over blijft voor deze informatie en communicatie. Om deze reden is ervoor gekozen een korte tekst te plaatsen met informatie op welke manier de bekendmakingen online zijn in te zien. Tot 1 juli 2021 bepaalde artikel 139 van de Gemeentewet dat gemeenten bekendmakingen moest publiceren in het gemeenteblad. Dat betekent op een algemeen toegankelijke wijze, vaak in een lokaalhuis-aan-huisblad. Vanaf 1 juli 2021 is dit veranderd. Door de invoering van de Wet elektronische publicaties (Wep) zijn gemeenten verplicht om alle wettelijk voorgeschreven bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van (voorgenomen) besluiten ineen officieel elektronisch gemeenteblad te publiceren opofficielebekendmakingen.nl. Het belangrijkste argument daarbij is dat het Rijk de vindbaarheid en toegankelijkheid van alle bekendmakingen van de overheid wil vergroten. Het publiceren van(een deel van) de bekendmakingen in het huis-aan-huisblad is daarmee geen verplichting meer, maar een keuze.

3. Hoeveel kost het de gemeente per jaar om deze berichtgevingen te plaatsen in het Kontakt?

De eerste pagina kost ons € 325,00 per week. Dat is € 16.900,- op jaarbasis. Elke extra halve pagina na de eerste pagina kost € 243,75 per week.

De totale kosten in 2023 waren: € 23.039,47
De totale kosten in 2022 waren € 23.202,09

In 2022 en 2023 ging ongeveer de helft van het totale communicatiebudget op aan de wekelijkse gemeentepagina.

4. Dit lijkt op een financieel besluit dat onze inwoners raakt. Het zou daarom logischer lijken om het te betrekken bij de afweging van spoor 2. Kunt u zich hierin vinden? Zo nee, waarom niet?

De gemeentepagina is een belangrijk communicatiekanaal voor de gemeente. Via dit kanaal willen wij voorzien in de informatiebehoefte van onze inwoners en ondernemers. Wijdenken dat dit kan door relevante (dienstverlenings)informatie, nieuws en belangrijke thema’s te communiceren. Vanuit deze keuze voor het inzetten van het kanaal gemeentepagina is er minder ruimte voor de bekendmakingen. Zeker nu het publiceren via de huis-aan-huiskrant niet meer verplicht is. Het betreft in dit geval dus een inhoudelijk afweging.

5. Deelt het college de mening van Culemborg van Nu en de Partij voor de Dieren dat een transparante overheid belangrijk is voor inwoners, ook voor inwoners die minder digitaal vaardig zijn? Zo ja, op welke manier verhoudt zich dat tot het stoppen met het publiceren van de bekendmakingen in de Culemborgse Courant?

We onderschrijven zeker de mening dat een transparante én begrijpelijke overheid belangrijk is voor alle inwoners. De ruimte die nu vrijkomt door geen bekendmakingen te publiceren willen we juist gebruiken voor betere, begrijpelijkere en aantrekkelijkere informatievoorziening en communicatie. Uit het rapport van De Nationale Ombudsman uit 2019 blijkt dat de kwaliteit van bekendmakingen in de lokale kranten vaak als onvoldoende wordt beoordeeld. Er wordt te weinig inhoudelijke informatie gegeven over de kennisgevingen en dat de kennisgevingen voor mensen onbegrijpelijk zijn of zo worden ervaren. Als gemeente constateren we dat niet iedereen dezelfde digitale vaardigheden bezit. Hoewel 80% van de Nederlanders in 2023 over digitale basisvaardigheden beschikt (CBS), blijft het belangrijk om ook rekening te houden met diegenen die daar nog niet over beschikken. Uit onderzoek blijkt dat er verschillende redenen zijn voor het digitaal niet mee kunnen komen. Zoals laaggeletterdheid, gebrek aan motivatie, angst of het gebrek aan hulp (Universiteit van Twente, Movisie, Gebruiker Centraal). Dit vraagt om een brede aanpak die kijkt naar de verschillende redenen én verschillende doelgroepen (Movisie). We geloven dat we mensen méér helpen door hen digitaal vaardiger te maken. In dit specifieke geval door hen in de krant te wijzen op de website officiëlebekendmakingen.nl en de e-mailservice voor bekendmakingen binnen het eigen woon- of interessegebied berichtenservice. Op www.culemborg.nl/bekendmakingen geven we uitgebreider uitleg van deze diensten en staan directe links naar diverse categorieën bekendmakingen zoals aangevraagde omgevingsvergunningen, zodat men niet meer handmatig hoeft te zoeken. Daarnaast liggen grote ontwerpen fysiek ter inzage in de hal van het stadskantoor. Voor vergunningen kan men voor meer informatiecontact opnemen met de ODR. Op basis van de al bekende kennis en feedback vanuit de samenleving blijven we onze communicatie verbeteren en kijken we hoe we inwoners kunnen helpen. Dit is een doorlopend proces waarde komende tijd aandacht voor is en blijft.

6. De gemeente vraagt momenteel zelf om input van inwoners om mee te denken met o.a. de omgevingsvisie, de stationsomgeving en andere belangrijke zaken die in onze stad spelen. Vindt het college het wenselijk om juist nu te stoppen met het publiceren van bekendmakingen in de Culemborgse Courant? Deelt u onze zorgen over de participatie in dergelijke projecten en bent u het met ons eens dat de Culemborgse Courant hierin een belangrijke rol kan spelen?

De krant speelt bij dergelijke projecten zeker een belangrijke rol. Er komt nu juist méér ruimte vrij om deze belangrijke projecten en opgaven zoals woningbouwprojecten, gemeentelijke financiën en duurzaamheid, meer aandacht te geven in de vorm van een begrijpelijk, informatief artikel. Of om meer visueel te communiceren met beeld. Daarbij komt dat we als gemeente voor onze participatie meerdere on- en offline kanalen inzetten, zodat inwoners en ondernemers mee kunnen praten over de ontwikkelingen in de stad. Uiteraard zullen we daar als nodig ook de gemeentepagina of de Culemborgse Courant voor inzetten.

Toelichting: Ook in onze stad wonen nog veel inwoners die erg gehecht zijn aan hun wekelijkse krantje om zo op de hoogte te blijven van wat er zoal allemaal speelt in onze stad. Culemborg van Nu en Partij voor de Dieren zijn van mening dat de Culemborgse Courant een belangrijk communicatiemiddel is, zowel de papieren versie als de online versie. Het bereik van de Courant in de stad is groot. Digitalisering mag wat ons betreft niet gebruikt worden om transparante communicatie van de gemeente te reduceren.

Namens Culemborg Van Nu en Partij voor de Dieren

John van Empel en Myra van der Velde.


[1] https://www.culemborgsecourant.nl/reader/56038/299882/bekendmakingen-niet-meer-op-gemeentepagina#p=1

Indiendatum: 23 jan. 2024
Antwoorddatum: 13 feb. 2024

Wij hebben kennisgenomen van het bericht Culemborgse Courant, waarin staat dat: “Officiële bekendmakingen van de gemeente Culemborg staan voortaan niet meer op de wekelijkse gemeentepagina in de Culemborgse Courant. Daaronder vallen onder meer de (omgevings)vergunningen, besluiten en meldingen. De gemeente maakt alle bekendmakingen officieel bekend op de landelijke website officielebekendmakingen.nl. Dat is de officiële bron. De krant was extra service.”[1]

1. Wat is hier de reden van, anders dan ‘de krant was extra service’? 2. Is dit uit financiële overwegingen? Graag een toelichting.

We hebben met Het Kontakt (Culemborgse Courant) een contract voor het publiceren van de wekelijkse gemeentepagina. Om te kunnen blijven voldoen aan het beschikbare budget, hebben we vanaf oktober 2023 maximaal 1 pagina om inhoudelijk te vullen met content. Het communicatiekanaal gemeentepagina willen wij gebruiken voor relevante (dienstverlenings)informatie, nieuws en belangrijke thema’s voor de lezer zoals duurzaamheid, woningbouw, verkeer en veiligheid. Het volledig publiceren van alle bekendmakingen zou ervoor zorgen dat er geen tot weinig ruimte over blijft voor deze informatie en communicatie. Om deze reden is ervoor gekozen een korte tekst te plaatsen met informatie op welke manier de bekendmakingen online zijn in te zien. Tot 1 juli 2021 bepaalde artikel 139 van de Gemeentewet dat gemeenten bekendmakingen moest publiceren in het gemeenteblad. Dat betekent op een algemeen toegankelijke wijze, vaak in een lokaalhuis-aan-huisblad. Vanaf 1 juli 2021 is dit veranderd. Door de invoering van de Wet elektronische publicaties (Wep) zijn gemeenten verplicht om alle wettelijk voorgeschreven bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van (voorgenomen) besluiten ineen officieel elektronisch gemeenteblad te publiceren op officielebekendmakingen.nl. Het belangrijkste argument daarbij is dat het Rijk de vindbaarheid en toegankelijkheid van alle bekendmakingen van de overheid wil vergroten. Het publiceren van(een deel van) de bekendmakingen in het huis-aan-huisblad is daarmee geen verplichting meer, maar een keuze.

3. Hoeveel kost het de gemeente per jaar om deze berichtgevingen te plaatsen in het Kontakt?

De eerste pagina kost ons € 325,00 per week. Dat is € 16.900,- op jaarbasis. Elke extra halve pagina na de eerste pagina kost € 243,75 per week.

De totale kosten in 2023 waren: € 23.039,47
De totale kosten in 2022 waren € 23.202,09

In 2022 en 2023 ging ongeveer de helft van het totale communicatiebudget op aan de wekelijkse gemeentepagina.

4. Dit lijkt op een financieel besluit dat onze inwoners raakt. Het zou daarom logischer lijken om het te betrekken bij de afweging van spoor 2. Kunt u zich hierin vinden? Zo nee, waarom niet?

De gemeentepagina is een belangrijk communicatiekanaal voor de gemeente. Via dit kanaal willen wij voorzien in de informatiebehoefte van onze inwoners en ondernemers. Wij denken dat dit kan door relevante (dienstverlenings)informatie, nieuws en belangrijke thema’s te communiceren. Vanuit deze keuze voor het inzetten van het kanaal gemeentepagina is er minder ruimte voor de bekendmakingen. Zeker nu het publiceren via de huis-aan-huiskrant niet meer verplicht is. Het betreft in dit geval dus een inhoudelijk afweging.

5. Deelt het college de mening van Culemborg van Nu en de Partij voor de Dieren dat een transparante overheid belangrijk is voor inwoners, ook voor inwoners die minder digitaal vaardig zijn? Zo ja, op welke manier verhoudt zich dat tot het stoppen met het publiceren van de bekendmakingen in de Culemborgse Courant?

We onderschrijven zeker de mening dat een transparante én begrijpelijke overheid belangrijk is voor alle inwoners. De ruimte die nu vrijkomt door geen bekendmakingen te publiceren willen we juist gebruiken voor betere, begrijpelijkere en aantrekkelijkere informatievoorziening en communicatie. Uit het rapport van De Nationale Ombudsman uit 2019 blijkt dat de kwaliteit van bekendmakingen in de lokale kranten vaak als onvoldoende wordt beoordeeld. Er wordt te weinig inhoudelijke informatie gegeven over de kennisgevingen en dat de kennisgevingen voor mensen onbegrijpelijk zijn of zo worden ervaren. Als gemeente constateren we dat niet iedereen dezelfde digitale vaardigheden bezit. Hoewel 80% van de Nederlanders in 2023 over digitale basisvaardigheden beschikt (CBS), blijft het belangrijk om ook rekening te houden met diegenen die daar nog niet over beschikken. Uit onderzoek blijkt dat er verschillende redenen zijn voor het digitaal niet mee kunnen komen. Zoals laaggeletterdheid, gebrek aan motivatie, angst of het gebrek aan hulp (Universiteit van Twente, Movisie, Gebruiker Centraal). Dit vraagt om een brede aanpak die kijkt naar de verschillende redenen én verschillende doelgroepen (Movisie).We geloven dat we mensen méér helpen door hen digitaal vaardiger te maken. In dit specifieke geval door hen in de krant te wijzen op de website officiëlebekendmakingen.nl en de e-mailservice voor bekendmakingen binnen het eigen woon- of interessegebied berichtenservice. Op www.culemborg.nl/bekendmakingen geven we uitgebreider uitleg van deze diensten en staan directe links naar diverse categorieën bekendmakingen zoals aangevraagde omgevingsvergunningen, zodat men niet meer handmatig hoeft te zoeken. Daarnaast liggen grote ontwerpen fysiek ter inzage in de hal van het stadskantoor. Voor vergunningen kan men voor meer informatiecontact opnemen met de ODR. Op basis van de al bekende kennis en feedback vanuit de samenleving blijven we onze communicatie verbeteren en kijken we hoe we inwoners kunnen helpen. Dit is een doorlopend proces waarde komende tijd aandacht voor is en blijft.

6. De gemeente vraagt momenteel zelf om input van inwoners om mee te denken met o.a. de omgevingsvisie, de stationsomgeving en andere belangrijke zaken die in onze stad spelen. Vindt het college het wenselijk om juist nu te stoppen met het publiceren van bekendmakingen in de Culemborgse Courant? Deelt u onze zorgen over de participatie in dergelijke projecten en bent u het met ons eens dat de Culemborgse Courant hierin een belangrijke rol kan spelen?

De krant speelt bij dergelijke projecten zeker een belangrijke rol. Er komt nu juist méér ruimte vrij om deze belangrijke projecten en opgaven zoals woningbouwprojecten, gemeentelijke financiën en duurzaamheid, meer aandacht te geven in de vorm van een begrijpelijk, informatief artikel. Of om meer visueel te communiceren met beeld. Daarbij komt dat we als gemeente voor onze participatie meerdere on- en offline kanalen inzetten, zodat inwoners en ondernemers mee kunnen praten over de ontwikkelingen in de stad. Uiteraard zullen we daar als nodig ook de gemeentepagina of de Culemborgse Courant voor inzetten.

Toelichting: Ook in onze stad wonen nog veel inwoners die erg gehecht zijn aan hun wekelijkse krantje om zo op de hoogte te blijven van wat er zoal allemaal speelt in onze stad. Culemborg van Nu en Partij voor de Dieren zijn van mening dat de Culemborgse Courant een belangrijk communicatiemiddel is, zowel de papieren versie als de online versie. Het bereik van de Courant in de stad is groot. Digitalisering mag wat ons betreft niet gebruikt worden om transparante communicatie van de gemeente te reduceren.

Namens Culemborg Van Nu en Partij voor de Dieren

John van Empel en Myra van der Velde.

Interessant voor jou

Mondelinge vragen Gefaseerd knotten

Lees verder

Schriftelijke vragen Conflict hengeljachtvereniging met aalscholvers

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer